- صفحه اصلی
- مهارت های اتاق عمل , مهارت های هوشبری
- دستورالعمل های اتاق عمل طبق قوانین وزارت بهداشت
دستورالعملهای اتاق عمل
دستورالعمل های اتاق عمل و اقدامات بعد از عمل جهت بيمار و وسايل و تجهيزات اتاق مربوطه
۱- پس از كنترل وضعيت بيمار و بالا بردن نرده كنار برانكارد و نقلوانتقال وي به ريكاوري توسط بيهوشي، جراح و اسكراب و سيركولار انجامشده و بيمار با گزارش كامل تحويل مسئول ريكاوري میشود.
۲- نمونههای پاتولوژي كنترل نمايي و پس از اطمينان از كامل بودن و صحيح بودن برچسب مشخصات و برگه مخصوص توسط پرستار اسكراب يا سيركولار، در دفتر مخصوص پاتولوژي ثبتشده و تحويل بیمار بر اتاق عمل میشود.
۳- گزارش صحيح عمل مكتوب و كامل شده و تحويل مسئول ريكاوري میشود.
۴- وسايل جراحي به نحو صحيح توسط اسكراب جمعآوریشده و بر شستشو و ضدعفوني آن كمك و نظارت میشود.
۵- به مسئول اتاق عمل در مورد آمادگي اتاق جهت شستشو اطلاع دادهشده و بر شستشو و نظافت آن نظارت میشود.
۶- در صورت بروز هر نوع مشكل يا مسئله غیرعادی بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده میشود.
۷- وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود توسط پرستار ريكاوري ثبت میشود.
۸- راههای هوايي ازنظر باز بودن کنترلشده و در صورت لزوم ساكشن میشود.
۹- در صورت عدم وجود صدمه گردني، سر بيمار به ۱طرف چرخانده شده تا خروج ترشحات و تنفس آسانتر شده.
۱۰- دستگاه پالس اكسي متري به بيمار وصل میشود.
۱۱- علائم حياتي بيمار هر ۱۵ دقيقه گرفته و ثبتشده و به اطلاع پزشك جراح و بيهوشي رسانده میشود. هر نوع تغيير در هوشياري و علائم حياتي بلافاصله به اتاق بيهوشي رسانده میشود.
۱۲- كنترل دقيق اتصالات بيمار (درن، همووگ، چست تيوپ) مرتباً انجامشده و اتصالات به نحو صحيح ثابت میشود.
۱۳- محل صفحه كوتر ازنظر بروز سوختگي، قرمزي، تاول كنترل میشود.
۱۴- در صورت هوشياري، ثابت شدن علائم حياتي و مساعد بودن وضعيت بيمار پس از ثبت اجازه خروج و اعزام به بخش جهت انتقال اطلاع داده میشود.
۱۵- وضعيت بيمار هنگام انتقال به بخش بهطور كامل با ذكر اقداماتي كه انجامشده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد بهطور مكتوب در پرونده ثبت میشود.
۱۶- گزارش تلفني وضعيت بيمار به اطلاع پرستار مسئول بخش رسانده میشود.
۱۷- بيمار حضوري با گزارش موارد بند ۱۴ تحويل کارکنان بخش میشود.
۱۸- -پس از كنترل وضعيت بيمار و بالا بردن نرده كنار برانكارد و نقلوانتقال وي به ريكاوري توسط بيهوشي، جراح و اسكراب و سيركولار انجامشده و بيمار با گزارش كامل تحويل مسئول ريكاوري میشود.
۲-اقدامات بعد از عمل جهت بيمار و وسايل و تجهيزات اتاق مربوطه
۱-نمونههای پاتولوژي كنترل نمايي و پس از اطمينان از كامل بودن و صحيح بودن برچسب مشخصات و برگه مخصوص توسط پرستار اسكراب يا سيركولار، در دفتر مخصوص پاتولوژي ثبتشده و تحويل بیمار بر اتاق عمل میشود.
۲-گزارش صحيح عمل مكتوب و كامل شده و تحويل مسئول ريكاوري میشود.
۳-وسايل جراحي به نحو صحيح توسط اسكراب جمعآوریشده و بر شستشو و ضدعفوني آن كمك و نظارت میشود.
۴-به مسئول اتاق عمل در مورد آمادگي اتاق جهت شستشو اطلاع دادهشده و بر شستشو و نظافت آن نظارت میشود.
۵-در صورت بروز هر نوع مشكل يا مسئله غیرعادی بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده میشود.
۶-وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود توسط پرستار ريكاوري ثبت میشود.
۷-راههای هوايي ازنظر باز بودن کنترلشده و در صورت لزوم ساكشن میشود.
۸-در صورت عدم وجود صدمه گردني، سر بيمار به ۱طرف چرخانده شده تا خروج ترشحات و تنفس آسانتر شده.
۹-دستگاه پالس اكسي متري به بيمار وصل میشود.
۱۰-علائم حياتي بيمار هر ۱۵ دقيقه گرفته و ثبتشده و به اطلاع پزشك جراح و بيهوشي رسانده میشود. هر نوع تغيير در هوشياري و علائم حياتي بلافاصله به اتاق بيهوشي رسانده میشود.
۱۱-كنترل دقيق اتصالات بيمار (درن، همووگ، چست تيوپ) مرتباً انجامشده و اتصالات به نحو صحيح ثابت میشود.
۱۲-محل صفحه كوتر ازنظر بروز سوختگي، قرمزي، تاول كنترل میشود.
۱۳-در صورت هوشياري، ثابت شدن علائم حياتي و مساعد بودن وضعيت بيمار پس از ثبت اجازه خروج و اعزام به بخش جهت انتقال اطلاع داده میشود.
۱۴-وضعيت بيمار هنگام انتقال به بخش بهطور كامل با ذكر اقداماتي كه انجامشده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد بهطور مكتوب در پرونده ثبت میشود.
۱۵-گزارش تلفني وضعيت بيمار به اطلاع پرستار مسئول بخش رسانده میشود.
۱۶-بيمار حضوري با گزارش موارد بند ۱۴ تحويل کارکنان بخش میشود.
۳- اقدامات پرستاري حين عمل
۱-کلیه نیازهای جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیشبینیشده و آماده میگردد.
۲- بیمار مرتباً ازنظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط کارکنان سیار و اسکراب کنترل میشود.
۳- گازهای مصرفشده لنگازها… به نحوه مناسب جهت شمارش قرار میگیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام میشود.
۴- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً ازنظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده میشود.
۵- در صورت نیاز به جابهجایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
۶- از تماس با قسمتهای غیر استریل پایینتر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز میشود.
۷- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته میشود.
۸- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل ازنظر سالم بودن چک میشود.
۹- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرفشده در رسیور دارای گاز گذاشته میشود.
۱۰- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب بهنحویکه تاخوردگی پیدا نکند ثابت میشود.
۱۱- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت میگردد (استفاده از رو کفشی، شان ۱بار مصرف در تبصره و …).
۱۲- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز میشود.
۱۳- میزان خونریزی برآورده شده و گازهای آغشته به خون بر اساس ضوابط جمعآوری میشود.
۱۴- وسایل جراحی، گازها، لنگازها و سوزنهای جراحی در ۳ مرحله شمارش میشود (حین عمل، قبل از بستن لایه زیر جلد، قبل از دوختن جلد)
۱۵- مقدار مایعات مصرفشده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده میشود.
۱۶- کنترل جذب و دفع بیمار (out put, Intake) توسط بیهوشی و فرد انجامشده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت میشود.
۱۷- پانسمان با کمک جراح انجام میگیرد.
۱۸- کلیه وسایل و پارچههای آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری میشود.
۱۹ – کلیه اقدامات انجامشده، مشاهدات پرستار، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل، نتيجه شمارش گازها و وسایل، محل قرار دادن صفحه کوتر، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت میشود.
تبصره:
۱- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفتوآمد بیمورد اجتناب شود.
۲- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته میشود.
۳- رعایت احتیاطات همهجانبه (زدن ماسک، عینک محافظ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و کارکنان اسکراب الزامی است.
۵-۴- اقدامات پس از عمل
۵-۱- کلیه نیازهای جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیشبینیشده و آماده میگردد.
۵-۲- بیمار مرتباً ازنظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط کارکنان سیار و اسکراب کنترل میشود.
۵-۳- گازهای مصرفشده لنگازها… به نحوه مناسب جهت شمارش قرار میگیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام میشود.
۵-۴- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً ازنظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده میشود.
۵-۵- در صورت نیاز به جابهجایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
۵-۶- از تماس با قسمتهای غیر استریل پایینتر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز میشود.
۵-۷- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته میشود.
۵-۸- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل ازنظر سالم بودن چک میشود.
۵-۹- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرفشده در رسیور دارای گاز گذاشته میشود.
۵-۱۰- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب بهنحویکه تاخوردگی پیدا نکند ثابت میشود.
۵-۱۱- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت میگردد (استفاده از رو کفشی، شان ۱ بار مصرف در تبصره و …).
۵-۱۲- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز میشود.
۵-۱۳- میزان خونریزی برآورده شده و گازهای آغشته به خون بر اساس ضوابط جمعآوری میشود.
۵-۱۴- وسایل جراحی، گازها، لنگازها و سوزنهای جراحی در ۳ مرحله شمارش میشود (حین عمل، قبل از بستن لاله زیر جلد، قبل از دوختن جلد).
۵-۱۵- مقدار مایعات مصرفشده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده میشود.
۵-۱۶- کنترل جذب و دفع بیمار (out put, Intake) توسط بیهوشی و فرد انجامشده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت میشود.
۵-۱۷- پانسمان با کمک جراح انجام میگیرد.
۵-۱۸- کلیه وسایل و پارچههای آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری میشود.
۵-۱۹ – کلیه اقدامات انجامشده، مشاهدات پرستار، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل، نتیجه شمارش گازها و وسایل، محل قرار دادن صفحه کوتر، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت میشود.
تبصره:
۱- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفتوآمد بیمورد اجتناب شود.
۲- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته میشود.
۳- رعایت احتیاطات همهجانبه (زدن ماسک، عینک محافظ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و کارکنان اسکراب الزامی است.
۴-۵-پذيرش و آمادهسازی بيمار قبل از عمل
-۱. بيمار توسط مسئول اسكراب يا سیرکولار از کارکنان بخش تحويل گرفته میشود. تحويل شامل:
كنترل مشخصات بيمار، نوع بيماري، نوع عمل جراحي و محل عمل و مطابقت با پرونده و ليست عمل میباشد و تاريخ و امضاء میشود.
۵-۲- برگه مراقبتهای قبل از عمل و داروهاي مصرفشده كنترل و امضاء میشود.
۵-۳- بيمار را ازنظر بهداشت و حمام، نداشتن عضو مصنوعي، ناخن يا دندان مصنوعي، نداشتن زيورآلات، نداشتن آرايش و لاك و ناخن
۵-۴- تعيين محل يا عضو مورد عمل، شيو ناحيه عمل، داشتن رضايت عمل با امضاء و اثرانگشت بيمار يا ولي قانوني وي و كنترل رزرو خون مشاورهها و وسايل يا پروتزهاي موردنیاز (در صورت لزوم) چك میشود و در صورت نداشتن مشكل با حفظ حريم از برانكارد بخش به برانكارد اتاق عمل منتقل میشود.
۵-۵- آموزشهای پس از عمل (مانند تمرينات تنفس عميق، حركت و…) در صورت لزوم به بيمار آموزش داده میشود.
۵-۶- كليه وسايل برحسب نوع عمل ازنظر مقدار كنترل میشود.
۵-۷- بيمار پس از اطمينان از آماده بودن اتاق ازنظر نظافت، وسايل با گروه با كمك افراد گروه جراحي به تخت عمل منتقل میشود.
۵-۸- كليه وسايل بيهوشي آمادهشده و براي بيمار ۲ تا ۳ وريد مطمئن گرفته میشود (برحسب نوع عمل)
۵-۹- كليه وسايل موردنیاز بيهوشي، داروهای بيهوشي، ساكشن و… توسط پزشك و تكنسين بيهوشي آماده میشود.
۵-۱۰- كليه وسايل موردنیاز جراحي (چراغ سياليتيك، ساكشن، كوتر، ميكروسكوپ و…) كنترل و تنظیم میشود.
۵-۱۱- توسط اسكراب و سيركولار انجامشده با دستور پزشك بيهوشي داروهاي موردنیاز تزريق میشود.
۵-۱۲- بيمار برحسب دستور بيهوشي و جراح در وضعيت مناسب قرار میگیرد.
۵-۱۳- پس از حضور جراح و آمادگي اتاق بيمار براي پرپ آماده میشود.
۵-۱۴- پگ ها را ازنظر مشخصات ثبتشده روي آن كنترل میشود (مشخصات كامل، تاريخ استريل، تاريخ انقضاء، نوع پك، نام پك كننده و استريل كننده)
۵-۱۵- كنترل سلامت بستهبندی ازنظر خشك، عدم فرسودگي، سوراخ شدگي و نحوه صحيح بستهبندی انجام میشود.
۵-۱۶- قبل از قرار دادن بسته روي ميز آن را ازنظر تميزي و خشكي كنترل میشود.
۵-۱۷- لايه ۱ پرستار سيار دور از خود بازکرده نوارچسب اتوكلاو نشانگر انديكاتور داخل پك كنترل میگردد. پگ، ست، نوارچسب و انديكاتور تا پايان عمل در اتاق نگهداري میشود.
۵-۱۸- پگ مخصوص پرپ باز میشود بتادين اسكراپ يا محلول ضدعفوني استاندارد برداشته با حفظ فاصله محل بهآرامی داخل ظرف مخصوص پرپ تهيه
میشود.
۵-۱۹- جهت جلوگيري از خيس شدن بيمار و تخت در اطراف محيط پرپ نشان قرار داده میشود.
۵-۲۰- پس از اتمام پرپ توسط جراح يا كمك جراح وسايل بدون تماس با دست جراح از وي گرفته و از اتاق خارج میگردد.
۵-۲۱- قبل از شروع كارهايي كه در تماس با خون و ترشحات بيمار هستند از وسايل محافظي استفاده میشود (مثل عينك محافظ، چكمه يا كفش جلوبسته)
۵-۲۲- وسايل موردنیاز اسكراب مجدد كنترل و کمبودها توسط فرد سيار تأمین میگردد.
۵-۲۳- اسكراب دستها به روش صحيح و با رعايت زمان استاندارد توسط فرد اسكراب و جراحان مربوطه انجام میشود.
۵-۲۴- پس از اسكراب دستها به روش صحيح خشك میشود.
۵-۲۵- گان ۲ دستكش به روش بسته و با رعايت كامل نكات استريل پوشيده میشود.
۴-۶- دستورالعمل كنترل اقلام مصرفي انبار و اتاق پكينگ در اتاق عمل
۱- كليه وسايل با آمار موجود مطابقت دادهشده و كنترل میشود.
۲- ستها ازلحاظ تاريخ انقضاء و وضعيت ظاهري کنترلشده و اگر نزديك به تاريخ انقضاست جهت استريل شدن به اتاق استريل يا CSR فرستاده میشود.
۳- كليه كمبودها در صورت امكان جاي گزين شده و جهت تعمیر وسایل خراب درخواست نوشته میشود.
۴- وسایل نيازمند به تعمير ليست شده و درخواست شده جهت بازديد مهندسین تجهيزات به وي اطلاع داده میشود.
۵- ساير اقدامات بر اساس دستورالعمل تعمير و خريد انجام میشود.
تبصره:
۱- وسایل استريل در بستهبندی كاغذي دولایه ۱ هفته و بستهبندی پارچهای ۲ هفته قابليت استريل ماندن دارند به شرطي كه مرطوب و كثيف نشود.
۲- وسایل و ستهای موجود در اتاق عمل به نحوي باشد كه توانايي پاسخ به ۳ بربر ظرفيت جاري پذيرش اتاق عمل در ۱ روز را داشته باشد.
۴-۷- دستورالعمل آمادهسازی وسایل جراحي جهت ارسال به CSR
۱- پس از خاتمه جراحي و خروج بيمار از اتاق، كليه لوازم توسط کارکنان اسكراپ مجدداً كنترل و شمارش میشود.
۲- ستها و لوازم جراحي از خون ترشحات پاك میشود.
۳- سوزنها بيستوري ها كه حین عمل داخل گاليپات گذاشته میشود با كمك پنس در جعبه ايمني safty انداخته میشود. هرگز اين وسايل نبايد با دست جابجا شود.
۴- كليه ستها با شناسنامه آن تطبيق داده و تحويل مسئول اتاق واشينگ میشود.
درصورتیکه وسايل داخل اتاق عمل شسته و پاك میشوند بايستي:
۱- وسايل ابتدا در محلول ضدعفونیکنندهی استاندارد به مدتي كه توسط كارخانه سازنده اعلام میکند قرار دهد.
۲- سپس وسايل هر ست را بهطور جداگانه با استفاده از آب سرد ابتدا شسته و از بقاياي خون و ترشحات پاککنید.
۳- پنسهای دندانهدار و وسايل داراي حفره و خميدگي دندانه را بايستي با برس کاملاً «پاککنید.
۴- داخل لولهها و ماندرن ها را با استفاده از سرنگ و آب سرد کاملاً» تخليه كنيد.
۵- با استفاده از مواد شوينده و برس و آب گرم کاملاً وسایل را شستشو و سپس آبکشی كنيد.
۶- پس از آبکشی وسایل را در محلول ضدعفونیکنندهی استاندارد به مدت دستور دادهشده توسط سازنده بیندازید.
۷- پس از خروج از محلول، مجدد وسایل آبکشی شده و پس از خشککردن پك میشود.
۸- روي پك بايستي با چسب اتوكلاو بستهشده و نوع ست، نام يا كد پك كننده، تاريخ استريل و تاريخ انقضاي استريل زده شود.
تبصره:
۱- داخل هر ست بايستي شناسنامه آن موجود باشد تا با وسایل موجود هميشه تطبيق و مقايسه شود.
۲- جهت اطمينان يافتن از استريل شدن كامل وسایل تستهاي مخصوص وجود دارد كه نامهای مختلفي دارد مثل اسپورتست و …كه بايستي داخل ست قرار داده شود.
۳- وسایل ظريف بايستي بااحتیاط كامل شسته و خشکشده و طبق دستور كارخانه سازنده استريل شوند.
۴-۸-دستورالعمل باز كردن پك و وسایل استريل
۱- پکها ازنظر مشخصات ثبتشده روي آن كنترل میشود اين مشخصات شامل:
تاريخ استريل، تاريخ انقضاء، نوع پك، نام يا كد شخص استريل كننده میباشد.
۲- سلامت بستهبندی ازنظر خشك بودن، عدم فرسودگي و سوراخ شدگي و نحوه صحيح بستهبندی كنترل میشود.
۳- قبل از گذاشتن بسته روي ميز محل ازنظر تميزي و خشكي كنترل میشود .
۴- لايه ۱ دور از خود فرد توسط کارکنان سیرکولار باز میشود.
۵- نوار دور چسب اتوكلاو با طور كامل از بسته جدا میشود.
۶- وسایل پك با شناسنامه داخل پك كنترل میشود.
۷- تست انديكاتور داخل پك كنترل میشود.
۸- لایههای بازشده طوري در دست نگهداشته میشود كه با سطوح غير استريل برخورد نكند.
۹- در تمام مراحل، جهت جلوگيري از تماس با سطوح داخلي پك روش اسپتيك رعايت میشود.
۱۰- وجود هرگونه نقص در پك بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده میشود.
تبصره:
۱- نوارچسب اتوكلاو را تا پايان عمل بايستي در اتاق نگهداري شود.
۲- در صورت عدمتغییر رنگ انديكاتور داخلي، پك نبايد استفاده شود.
۴-۹-دستورالعمل ثبت و گزارشنویسی در اتاق عمل
شرح عمليات:
– موارد قابل ثبت قبل از عمل:
۱- نحوه تحويل بيمار با اتاق عمل / وضعيت بيمار هنگام پذيرش / نوع عمل / وسايل همراه با ذكر ساعت ورود در گزارش ثبت میشود.
۲- كليه فاكتورهاي مؤثر در عمل (آزمايشات، رزرو خون و گروه خوني علائم حياتي، داروهاي قبل از عمل، بیماریهای زمینهای …) ثبت میشود.
۳- وضعيت رواني بيمار آموزشهای لازم قبل از عمل
– حين عمل:
۱- ساعت شروع عمل / نوع بيهوشي / محل برش جراحي / محل قرار دادن كوتر
۲- هرگونه اتفاق حين عمل (خونريزي زياد، شوك، ايست قلبي،…) با ذكر اقدامات انجامشده و نتايج آن
۳- در صورت برداشتن نمونه/ محل نمونه / اندازه تقريبي در گزارش ثبت میشود.
۴- تعداد گازهاي مصرفي در پايان عمل شمارش و ثبت میشود.
۵- هر نوع داروي مصرفي و داروهاي بيهوشي در حين عمل ثبت میشود
۶- ساعت پايان عمل ذكر میشود.۷- وضعيت بيمار (الف: سطح هوشياري ب: داشتن درنها و كاتترها ج: وضعيت علائم حياتي د: جذب و دفع ) در هنگام تحويل به ريكاوري بهطور كامل در برگه ريكاوري ثبت میشود.
پس از عمل
۱- وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود ثبت میشود
۲- وضعيت بيمار از ورود تا خروج از ريكاوري بهطور كامل در برگه ريكاوري ثبت میشود
۳- هر نوع تغيير وضعيت در هوشياري و هموديناميك بيمار با ذكر اقدامات و نتايج در پرونده ثبت میگردد.
۴- وضعيت بيمار در هنگام انتقال به بخش بهطور كامل با ذكر اقداماتي كه انجامشده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد
۵- ساعت خروج از ريكاوري و اعزام به بخش نيز در پرونده ثبت میشود
۶- كليه گزارشات خوانا و سازماندهی شده، ذکرشده است
۷- نام و سمت نويسندگان گزارش، خوانا و واضح ثبتشده است
۸- كليه گزارشات داراي تاريخ و ساعت میباشد
۹- بين سطور گزارش فاصله بیمورد وجود ندارد
۱۰-در صورت بروز اشتباه فقط روي آن فقط خط كشيده شده و کلمه خطا در بالاي آن ذکرشده/ كلمه بهصورت صحيح در كنار آن نوشته میشود
تبصره:
۱- كليه ثبتهای مربوط به اتاق عمل توسط پرستار اسكراب و سیرکولار انجام میشود.
۴-۱۰-دستورالعمل آماده كردن پك پرپ و كمك به جراح در پرپ و درپ بیمار
شرح عمليات:
۱- محل موردنیاز جهت پرپ مشخصشده و با جراح يا بيهوشي در وضعيت دادن بيمار كمك میشود.
۲- پکها ازنظر سلامت بستهبندی و تاريخ انقضاي استريل كنترل میشود.
۳- پکهاي مخصوص پرپ و درپ روي ۱ ميز در دسترس جراح قرار داده میشود.
۴- اطراف محيط پرپ روي تخت با شان پوشانده میشود تا تخت خيس نشود.
۵- ست پرپ بهنحویکه لايه ۱ دور از فرد باز شود، با رعايت نكات استريل باز میشود.
۶- بتادين اسكراب يا محلول ضدعفونی استاندارد برداشتهشده و با حفظ فاصله فرد با ست، درحالیکه با زاويه ۴۵ در جه نگهداري شده بهآرامی مقداري از آن در خارج از ست خالیشده و سپس داخل كاسه مخصوص ريخته میشود.
۷- پس از اتمام پرپ توسط جراح، پنس توسط جراح در لبه گاليپات زدهشده و روي سطح ميز قرار داده میشود و سپس توسط فرد سيركولار از محيط خارج میشود.
۸- پس از پايان پرپ پك درپ براي جراح و اسكراب باز میشود.
۹- جراح و اسكراب ملافهها و شانهاي استريل را به نحوي در اطراف محل عمل قرار میدهند كه استريل باقیمانده و در ضمن فقط موضع عمل بازبماند.
۱۰- كليه گوشهها و لایههایي كه رویهم قرار میگیرد با پنس شان ثابت میگردد.
۱۱- براي حفاظت بيشتر محل عمل روی شان ها پرفوره پهن میشود.
تبصره:
۱- شان ۱ از محل برش جراحي به پايين و شان ۲ از محل برش به بالا پهن میشود سپس شانهاي طرفي پهن میگردد.
۲- لبههای تا حوزه شان بايستي بهطرف محل عمل بوده و لبههای رویهم افتاده به سمت خارج محل عمل باشد.
۴-۱۱- دستورالعمل احتياط قطرات Droplet
شرح عمليات:
۵-۱- بيمار در اتاق خصوصي بستري میشود ولي اقدام خاصي براي كنترل هواي اتاق يا كنترل باز و بسته بودن در اتاق ضرورت ندارد.
۵-۲- هنگام كار با بيمار در فاصله ۱ متري بيمار از ماسك جراحي استاندارد استفاده میگردد.
۵-۳-گان و دستكش بر اساس اصول احتياطات استاندارد استفاده میشود.
۵-۴-در صورت انتقال يا جابجايي بيمار به خارج از اتاق ايزوله، بيمار از ماسك استاندارد جراحي استفاده میکند.
تبصره: موارد استفاده از احتياط قطرات
۱- براي عفونتهایی مانند باكتري هموفيلوس آنفلوانزاي نوع B مهاجم، مننگوك، بيماري پنوموكوك مقاوم به چند دارو، مايكو پلاسما پنومونيه، سیاهسرفه، ويروس آنفلوانزا، اوريون، سرخچه و پارا ويروس B شانزده رعايت ايزوله قطرات ضروري است.
۲- براي جلوگيري از انتقال بیماریهایی كه از طريق هسته قطرات بالاتر از ۵ ميكرون استفاده میشود به دلیل اندازه بزرگ اين قطرات در هوا معلق نمیمانند و تا فاصله زياد حركت نمیکنند. اين ذرات حين صحبت، عطسه يا سرفه كردن يا زمان انجام اعمالي مانند ساكشن يا برونكوسكوپي ايجاد میشوند.
۴-۱۲- دستورالعمل استريل كردن وسایل در اتوكلاو
شرح عمليات:
۱- قبل از گذاشتن وسایل اتوكلاو ازنظر سلامت كنترل میشود.
بسته به نوع اتوکلاو استفادهشده (اتوكلاو با فشار بخار يا داراي خلأ) كنترل كاركرد را انجام میدهند.
۲- بستههای آمادهشده به ترتيب وزن از زير تا بالا داخل بسكت ها چيده میشود.
۳- در اتوكلاو بستهشده و با تنظيم درجههای فشار و حرارت و زمان، استریلیزاسیون شروع میشود.
۴- پس از اتمام زمان و سيكل استريليزاسيون با اطمينان از خروج بخار در اتوكلاو باز میشود.
۵- وسايل بدون اينكه با دست تماس پيدا كند يا همان بسكت روي ۱ سطح تميز توري جهت خشك شدن كامل قرار داده میشود.
۶- پس از اطمينان از خشك شدن وسایل آنها در انبار وسایل چيده شده يا تحويل اتاق عمل میشود.
تبصره:
۱- وسایل را نبايستي با پنكه خشك كرد چون احتمال آلودگي وجود دارد.
۲- براي استريل كردن محلولها بايستي دوسوم ظرف پرشده و شيشه محلول با در باز داخل اتوكلاو قرار بگيرد.
۳- وسایل نبايستي رویهم قرار بگيرد، بلكه بايستي كنار هم به نحوي باشد كه بخار کاملاً از تمام جهات در آن نفوذ كند وسایل بايستي بهتناسب حجم در بسكت ها چيده شود.
۴-۱۳- دستورالعمل اقدامات پرستاري حين عمل
شرح عمليات:
۱- کلیه نیازهای جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیشبینیشده و آماده میگردد.
۲- بیمار مرتباً ازنظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط کارکنان سیار و اسکراب کنترل میشود.
۳- گازهای مصرفشده لنگازها… به نحوه مناسب جهت شمارش قرار میگیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام میشود.
۴- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً ازنظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده میشود.
۵- در صورت نیاز به جابهجایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
۶- از تماس با قسمتهای غیر استریل پایینتر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز میشود.
۷- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته میشود.
۸- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل ازنظر سالم بودن چک میشود.
۹- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرفشده در رسیور دارای گاز گذاشته میشود.
۱۰- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب بهنحویکه تاخوردگی پیدا نکند ثابت میشود.
۱۱- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت میگردد (استفاده از رو کفشی، شان ۱ بار مصرف در تبصره و …).
۱۲- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز میشود.
۱۳- میزان خونریزی برآورده شده و گازهای آغشته به خون بر اساس ضوابط جمعآوری میشود.
۱۴- وسایل جراحی، گازها، لنگازها و سوزنهای جراحی در ۳ مرحله شمارش میشود (حین عمل، قبل از بستن لاله زیر جلد، قبل از دوختن جلد).
۱۵- مقدار مایعات مصرفشده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده میشود.
۱۶- کنترل جذب و دفع بیمار (out put, Intake) توسط بیهوشی و فرد انجامشده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت میشود.
۱۷- پانسمان با کمک جراح انجام میگیرد.
۱۸- کلیه وسایل و پارچههای آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری میشود.
۱۹ – کلیه اقدامات انجامشده، مشاهدات پرستار، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل، نتیجه شمارش گازها و وسایل، محل قرار دادن صفحه کوتر، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت میشود.
تبصره:
۱- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفتوآمد بیمورد اجتناب شود.
۲- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته میشود.
۳- رعایت احتیاطات همهجانبه (زدن ماسک، عینک محافظ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و کارکنان اسکراب الزامی است.
۴-۱۴-دستورالعمل اقدامات پرستاري پس از عمل
شرح عمليات:
۱- کلیه نیازهای جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیشبینیشده و آماده میگردد.
۲- بیمار مرتباً ازنظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط کارکنان سیار و اسکراب کنترل میشود.
۳- گازهای مصرفشده لنگازها… به نحوه مناسب جهت شمارش قرار میگیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام میشود.
۴- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً ازنظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده میشود.
۵- در صورت نیاز به جابهجایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
۶- از تماس با قسمتهای غیر استریل پایینتر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز میشود.
۷- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته میشود.
۸- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل ازنظر سالم بودن چک میشود.
۹- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرفشده در رسیور دارای گاز گذاشته میشود.
۱۰- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب بهنحویکه تاخوردگی پیدا نکند ثابت میشود.
۱۱- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت میگردد (استفاده از رو کفشی، شان ۱ بار مصرف در تبصره و …).
۱۲- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز میشود.
۱۳- میزان خونریزی برآورده شده و گازهای آغشته به خون بر اساس ضوابط جمعآوری میشود.
۱۴- وسایل جراحی، گازها، لنگازها و سوزنهای جراحی در ۳ مرحله شمارش میشود (حین عمل، قبل از بستن لاله زیر جلد، قبل از دوختن جلد).
۱۵- مقدار مایعات مصرفشده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده میشود.
۱۶- کنترل جذب و دفع بیمار (out put, Intake) توسط بیهوشی و فرد انجامشده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت میشود.
۱۷- پانسمان با کمک جراح انجام میگیرد.
۱۸- کلیه وسایل و پارچههای آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری میشود.
۱۹ – کلیه اقدامات انجامشده، مشاهدات پرستار، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل، نتیجه شمارش گازها و وسایل، محل قرار دادن صفحه کوتر، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت میشود.
تبصره:
۱- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفتوآمد بیمورد اجتناب شود.
۲- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته میشود.
۳- رعایت احتیاطات همهجانبه (زدن ماسک، عینک محافظ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و کارکنان اسکراب الزامی است.
۴-۱۵- دستورالعمل پذيرش بيمار در اتاق عمل
عامل انجام كار: کارکنان اسكراب /سیرکولار
شرح عمليات:
۱- کارکنان خود را به بيمار معرفي كرده و با او ارتباط برقرار مینماید.
۲- برگه مراقبتهای قبل از عمل و داروهاي مصرفشده با پرونده بيمار ولی است عمل مطابقت دادهشده و موارد غیرطبیعی به جراح اطلاع داده میشود.
۳- بيمار ازنظر سوابق اعمال جراحي، بیماریهای زمینهای، حساسیتهای دارويي، سوابق بیماریهای خانوادگي، محدودیتهای حركتي بررسیشده و نكات غیرطبیعی در پرونده ثبتشده و به جراح اطلاع داده میشود.
۴- بیمار با حفظ حريم از برانكار بخش به برانكار اتاق عمل منتقل میشود.
۵- در مورد نحوه عمل، وضعيت بيمار پس از جراحي (درنها، كاتترها و…) و مراقبتهای اتاق ريكاوري به بيمار توضيح داده میشود.
۶- آموزشهای پس از عمل مانند تمرينات تنفس عميق و حركت در تخت با بيمار مرور شده و در صورت لزوم به وي آموزش داده میشود.
۷- كليه اقدامات انجامشده و نتايج در گزارش پرستاري قبل از عمل ثبت میشود.
تبصره
۱- بيمار ازنظر موارد زير كنترل میشود:
۲- بهداشت و حمام –نداشتن عضو مصنوعي، ناخن يا دندان مصنوعي – نداشتن زیورآلات –نداشتن آرايش- لاك ناخن (جهت خانمها) – تعيين محل يا عضو مورد عمل –شيو ناحيه عمل –داشتن رضايت عمل با امضاء و اثرانگشت بيمار يا ولي قانوني وي –درخواست خون – آزمايشات، مشاورهها – وسایل يا پروتزهای موردنیاز (در صورت لزوم)
۴-۱۶- دستورالعمل اقدامات پرستاری حین عمل
۴-شرح عمليات:
۱- کلیه نیازهای جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیشبینیشده و آماده میگردد.
۲- بیمار مرتباً ازنظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط کارکنان سیار و اسکراب کنترل میشود.
۳- گازهای مصرفشده لنگازها… به نحوه مناسب جهت شمارش قرار میگیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام میشود.
۴- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً ازنظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده میشود.
۵- در صورت نیاز به جابهجایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
۶- از تماس با قسمتهای غیر استریل پایینتر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز میشود.
۷- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته میشود.
۸- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل ازنظر سالم بودن چک میشود.
۹- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرفشده در رسیور دارای گاز گذاشته میشود.
۱۰- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب بهنحویکه تاخوردگی پیدا نکند ثابت میشود.
۱۱- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت میگردد (استفاده از رو کفشی، شان ۱ بار مصرف در تبصره و …).
۱۲- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز میشود.
۱۳- میزان خونریزی برآورده شده و گازهای آغشته به خون بر اساس ضوابط جمعآوری میشود.
۱۴- وسایل جراحی، گازها، لنگازها و سوزنهای جراحی در ۳ مرحله شمارش میشود (حین عمل، قبل از بستن لاله زیر جلد، قبل از دوختن جلد).
۱۵- مقدار مایعات مصرفشده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده میشود.
۱۶- کنترل جذب و دفع بیمار (out put, Intake) توسط بیهوشی و فرد انجامشده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت میشود.
۱۷- پانسمان با کمک جراح انجام میگیرد.
۱۸- کلیه وسایل و پارچههای آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری میشود.
۱۹ – کلیه اقدامات انجامشده، مشاهدات پرستار، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل، نتیجه شمارش گازها و وسایل، محل قرار دادن صفحه کوتر، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت میشود.
تبصره:
۱- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفتوآمد بیمورد اجتناب شود.
۲- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته میشود.
۳- رعایت احتیاطات همهجانبه (زدن ماسک، عینک محافظ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و کارکنان اسکراب الزامی است.
۴-۱۸- دستورالعمل پك كردن (پيچيدن) كليه وسایل جهت استريل شدن
۱- كليه وسايل آمادهشده و پوششهای كاغذي و پارچهای ازنظر سلامت و پاره نبودن كنترل میشود.
۲- كاغذ يا شان بهصورت لوزي در مقابل فرد پهنشده و وسيله در مراكز آن قرار داده میشود.
۳- ابتدا گوشه پايين نزديك به خود به سمت مركز تا میشود.
۴- بعد از مرحله ۳، گوشههاي طرفي به سمت مركز تا میشود بهنحویکه گوشهها کاملاً صاف شوند و زياد شل يا سفت و چروك نباشند.
۵- در انتها لبه مقابل به سمت مقابل آورده و در تايي كه به وجود آمده به نحوي قرار داده میشود كه نوك انتهايي آن بيرون بماند. اين حالت باعث میشود كه موقع باز كردن ست استفاده از لبه آزاد مانع از غير استريل شدن لایههای داخلي شود.
۶- در انتها روي ست يا بسته اتوكلاو در محل تاخوردگی ثابت میشود.
۷- روي چسب مشخصات ست يا بسته، تاريخ انقضاي استريل و نام يا كد فرد پك كننده نوشته میشود.
تبصره:
داخل تمام ستها، تست انديكاتور جهت كنترل عملكرد اتوكلاو قرار داده میشود
۴- ۱۹-دستورالعمل پوشاندن گان و دستكش به فرد ديگر در اتاق عمل
عامل انجام كار: کارکنان اسكراب
شرح عمليات:
الف: پوشاندن گان
۱- پك توسط سيركولار بازشده حوله دستي توسط اسكراب بازشده و با دقت روي دست جراح قرار داده میشود طوري كه دست پرستار با دست جراح تماس نيابد.
۲- گان درحالیکه تا حدود گردن بالاگرفته بااحتیاط باز میشود.
۳- دست بهنحویکه لبه داخلي گان را لمس نكند (با ايجاد ۱ تا در ناحيه گردن و شانه و گردن) بهطرف شانهها بالا برده و با گرفتن آنها، سمت داخل گان به سمت جراح يا فرد ۲ گرفته میشود آن فرد دستهای خود را داخل آستینها میبرد.
۴- گان رهاشده وقتي جراح بازوها را به سمت داخل میکشد، فرد سيركولار میتواند از پشت با گرفتن لبه داخلي گان در جا انداختن بالاي بازو و شانه بدون تماس به قسمت خارجي گان به جراح يا فرد ۲ كمك كند.
تبصره:
۱- چون قسمت پشت گان و از ناحيه كمر به پايين آن معمولاً استريل حساب نمیشود، بايستي از لمس اين قسمتها خودداري نموده و پس از پوشيدن لباس استريل دستها را نبايستي از حد كمر پایینتر بياوريد.
۲- از نزديك كردن زياد دستها به بدن كه باعث ايجاد عرق و خيس شدن گان میشود، پرهيز نمایید.
۳- فرد استريل نبايستي به ميزهاي غير استريل زياد نزديك شده يا به آنها تكيه دهيد.
شرح عمليات:
ب: پوشاندن دستكش
۱- لنگه راست دستكش برداشتهشده و درحالیکه با انگشتان لبه تا خورده از سمت خارج گرفتهشده با كشش آرام به سمت جراح (يا فرد ۲) گرفته میشود.
۲- با ايجاد كشش لازم حفرهای جهت ورود دست فرد درست شود در حين كار شستها به سمت خارج گرفتهشده و طوري حفره باز شود كه دست اسكراب با دست فرد ۲ تماس نيابد.
۳- با فشار و كشش به سمت بالا فرد ۲ در درست قرار گرفتن دستكش كمك میشود
۴- لبه تا خورده دستكش روي آستين گان كشيده میشود.
۴-۲۰-دستورالعمل تنظيم و كنترل ليست اعمال جراحي روزانه
شرح عمليات:
عامل انجام كار: سرپرستار / سوپروايزر اتاق عمل
۱- كليه لیستها از گروههای مختلف جراحي توسط سرپرستار گرفته میشود ليست اوليه توسط جراح تنظيم میشود.
۲- بر اساس نوع اعمال جراحي، زمان لازم و تجهيزات موجود در اتاق موردنظر مشخص میشود.
۳- با توجه با تركيب گروه اتاق عمل، افراد موردنیاز جهت دستياري جراح تعيين و ثبت میشود
۴- كليه مشخصات موردنیاز بيماران در ليست ثبت میشود. اين مشخصات شامل نام و نام خانوادگي، سن، جنس، شماره پرونده، بخش بستري، نوع عمل جراحي ف نام پزشك و رزيدنت مربوطه در (بيمارستان آموزشي)، ساعت تقريبي شروع عمل، اسامي دستياران (سيركولاروسكواب) میباشد.
۵- با توجه بهنوبت كاري و نيروهاي موجود صبح و عصر و متوسط زمان اعمال جراحي، تعداد اعمال مجدد كنترل میشود.
۶- ليست پس از تائيد رياست اتاق عمل، نهايي شده و توسط منشي تايپ میشود
۷- ليست تايپي كپي شده و به تمام قسمتهای مربوطه ارسال میشود.
۸- درصورتیکه ۲ بيمار داراي ۲ عمل مشابه بوده و جراحان بخواهند از تجهيزات مشترك در ۱زمان استفاده كنند، روز قبل جهت هماهنگي ازنظر زمانبندی با پزشكان مربوطه توافق شده و با توجه به اولويت بيماران ليست تنظيم میشود.
تبصره:
۱- معمولاً اعمال جراحي طولانیتر زودتر از اعمال جراحي کوتاهتر و در ۱ صبح شروع میشوند كه بايستي در تنظيم زمانبندی ليست دقت شود.
۲- در مراجع استاندارد توصيه میشود وسايل موردنیاز در عمل جراح در ليست گنجاندهشده و به مسئول اتاق عمل برسد.
۳- قسمتهایی كه بايد ليست عمل را در اختيار داشته باشند شامل خود اتاق عمل، CSR، بخشهای جراحي، رياست، دفتر پرستاري، آزمايشگاه، پاتولوژي و بانك خون میباشد.
۴-۲۱- دستورالعمل شستشوي اتاق عمل
شرح عمليات:
۱- كليه وسايل آماده و محلول ضدعفونی بهاندازه دستور دادهشده رقيق میشود (محلول ضدعفونی بايستي تازه تهيه شود)
۲- شستشو از بالاترين قسمت مثل چراغ سیالیتیک شروع میشود.
۳- كليه قسمتها حتي پايه وسایل با حركت دوراني پارچه تميز میشود.
۴- پس از نظافت محيط جراحي قفسهها و دیوارهها تميز میشود.
۵- كليه تجهيزات اتاق عمل اعم از ثابت و متحرك مانند نگاتوسكوپ، فلوروسكوپ، چراغهای سیالیتیک و … بهدقت تميز و ضدعفونی میشود.
۶- پس از اتمام سطوح، كف کاملاً «تميز میشود.
تبصره:
۱- اين شستشو در آغاز و پايان هرروز بايد انجام شود.
۲- تميز كردن تخت، ميز و سطوح و كف در بين اعمال جراحي نيز بايستي انجام شود.
۳- شستشوي كامل تمام محوطه اتاق عمل، انبار پكينگ، ديوارها و سقف و چراغهای سقفي میتواند هفتگي انجام شود.
۴- وسایل تا پايان عمل نبايستي جمعآوری و خارجشده و نظافت
۵- پس از شستشوي هفتگي درصورتیکه سيستم تهويه هوا وجود نداشته باشد میتوان از اشعه گذاري جهت استريل كردن فضا و قسمتهایی كه قابلدسترسی نيست استفاده نمود.
۶- كليه موارد توسط کارکنان دورهدیده انجامشده و توسط سرپرستار، اسكراب، سيركولار يا جانشين وي نظارت میشود.
۷- براي هر اتاق بايستي وسایل شستشوي جداگانه استفادهشده و مابقی در صورت امكان استريل و در صورت امكان استريل و در صورت عدم امكان کاملاً» با محلول استاندارد ضدعفونی و خشك گردند.
۸- براي قسمتهای مختلف و وسایل هر اتاق نيز بایستی از پارچه جداگانه استفاده كرد. مثلاً چراغ جدا، تخت جدا،
۴-۲۲-روش اجرائي اتاق عمل و CSR
شرح عمليات:
– پذيرش بیمار به همراه پرونده از بخشها، اورژانس، درمانگاه
– نتايج گرافیها از راديولوژي
– خون و فرآوردههای خوني از بانك خون و آزمايشگاه
– پکها و شان ها و ستهای مصرفي از csr و داروخانه
-داروهاي مصرفي از داروخانه
۵-۲- اقدامات درماني طي فلوچارت ذيل میباشد
۴-۲۳- دستورالعمل مقررات حضور در اتاق عمل بهعنوان ناظر
شرح عمليات:
علاوه بر رعایت مقررات ورود بایستی به نکات زیر توجه شود:
۱- درصورتیکه در منطقه استریل اتاق عمل واردشده و بهعنوان ناظر حضور مییابید بایستی طوری بایستید که در تماس با افراد استریل (افرادی که دارای گان و دستکش استریل هستند) نباشد. حرکت و جابجایی بایستی از پشت افراد گروه جراحی صورت گیرد.
۲- ورود و خروج خود به هر اتاق را بایستی به مسئول اتاق عمل اطلاع دهید.
۳- درصورتیکه کسی به شما پیغامی جهت کارکنان داخل اتاق عمل دارد، حتماً «اسم فرد پیغام دهنده را بپرسید.
• مقررات حضور در اتاق عمل (بهعنوان عضوی از گروه جراحی: رزیدنت، تکنسین، دانشجو، …)
علاوه بر رعایت مقررات ورود به اتاق عمل به نکات زیر توجه فرمایید:
۱- دستهای خود را طبق استاندارد موجود در اتاق عمل به روش طبی و جراحی بشویید.
۲- پس از شستوشوی کامل بایستی با رعایت احتیاط کامل همانطور که دستها را به سمت بالا و دور از هم نگهداشتهاید به اتاق خود واردشده و با کمک کارکنان سیرکولار، با استفاده از شان یا حوله استریل دستها را خشککنید.
۳- با کمک کارکنان سیرکولار و بر اساس دستورالعمل پوشیدن گان و دستکش ، آنها را بپوشید.
۴- پس از پوشیدن گان و دستکش فقط مجاز به تماس با قسمتهای استریل هستید و در صورت هر نوع تماس با سطوح خارجی ستها و پکها ، پایین ترالی ها، …بایستی لباس و دستکش خود را تعویض نمایید.
۵- در صورت نیاز به جابجایی کارکنان استریل، جابجایی بایستی پشتبهپشت و درحالیکه دستها رو به بالا و دور از هم میباشد، صورت گیرد.
۶- کلیه وسایلی که تحویل میگیرید با رعایت نکات استریل استفاده کرده و تحویل دهید.
۷- وسیلههای نوکتیز فقط با پنس جابجا کنید و بهطور مستقیم با دست برندارید.
۸- در طی عمل از تماس با قسمتهای پایینتر از کر گان و سطوح کناری و خارجی ترالی ها خودداری نمایید. در صورت تماس بایستی دستکش و گان تعویض شود.
۹- پس از اتمام عمل و انجام شمارشها ، گان را با دستکش خارج کرده از سطل مخصوص انداخته، سپس ماسک و گان را خارج نمایید و دستها را بشویید.
مقررات ورود به اتاق عمل
۱- پوشیدن لباس مخصوص اتاق عمل که بایستی به رنگ سبز بوده، گشاد یا تنگ نباشد مرتب و تمیز بوده و در صورت آلوده شدن بلافاصله تعویض گردد.
۲- ورود تلفن همراه به داخل محوطه استریل اتاق عمل ممنوع است.
۳- ورود افراد غیر شاغل در اتاق عمل بایستی با کسب اجازه از مسئول این بخش باشد.
۴- خارج کردن تمام زیورآلات (حلقه، انگشتر و ساعت) باید قبل از ورود به نطقِ نیمه محدود خارج گردد.
۵- کلاه و مقنعه باید کاملاً» موها را بپوشاند بهطوریکه از بیرون آمدن موها جلوگیری کند.
۶- لباس اتاق عمل باید سبز رنگ از نوع بدون الکتریسیته و گشاد یا تنگ نباشد و باید با پوششی مناسب و مرتب و تمیز – و نصب اتیکت شناسایی حضور یابند در صورت آلوده شدن لباس بلافاصله تعویض گردد.
۷- کفش آنتی استاتیک ، راحت و تمیز – بدون صدا قابل شستشو در صورت استفاده از دمپایی جلوبسته و چکمه دهانگشاد استفاده گردد.
۸- ماسک باید در قسمت نیمه محدود اتاق عمل پوشیده استفاده شود و طوری باشد که بتواند دهان و بینی را بپوشاند گره ماسک نباید زیاد سفت یا شل باشد. ماسک را باید بعد از هر ۲ یا ۳ عمل جراحی تعویض شود.
تبصره:
۱- ماسکهای فیلتر دار حداکثر ۳ ساعت و پارچهای هر ۲ ساعت تعویض میگردد.
۲- گرفتن لباس و تجهیزات (کلاه، ماسک) از طریق منشی و با موافقت مسئول اتاق عمل میباشد.
»» کارشناس جراحی و کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی با ۱۷سال سابقه فعالیت در زمینه های مختلف دارو، درمان، تجهیزات پزشکی، اتاق عمل و دارای مهارت تخصصی در جراحی های آرتروسکوپیک زانو با تکنیک های اروپایی و امریکایی و انجام حدود 300 جراحی آرتروسکوپیک در اتاق عمل های ایران. مدیر سایت جامع اتاق عمل
حمیدرضا محمدی 167 نوشته در سایت جامع اتاق عمل دارد . مشاهده تمام نوشته های حمیدرضا محمدی- آشنایی با اتاق عمل
- آشنایی با هوشبری
- ارتوپدی و شکستگی
- پروسیجرهای جراحی اتاق عمل
- پوست، مو و زیبایی
- تجهیزات اتاق عمل
- تجهیزات هوشبری
- چشم
- دستگاه گوارش
- دیابت
- ذخیره
- رشته تحصیلی اتاق عمل
- رشته تحصیلی هوشبری
- زنان و زایمان
- زنان و زایمان و کودکان
- سرطان
- فضای اتاق عمل
- قلب و عروق
- کتاب های پزشکی
- کلیه و مجاری ادرار
- مقالات
- مقالات تخصصی بیهوشی
- مهارت های اتاق عمل
- مهارت های هوشبری
- ویدئو آموزش